o stowarzyszeniu
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Krok za krokiem” w Zamościu
Jesteśmy organizacją pozarządową działającą od 1990 roku, która zrzesza osoby z niepełnosprawnościami, ich opiekunów i przyjaciół.
Prowadzimy unikalną w regionie Polski południowo-wschodniej profesjonalną działalność
w zakresie zintegrowanej rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością, a w szczególności mózgowym porażeniem dziecięcym.
Zgodnie z naszą misją, tworzymy kolejne brakujące elementy w systemie wsparcia w celu wyrównywania szans dzieci, młodzieży oraz dorosłych z niepełnosprawnościami. Nasze działania to między innymi:
- wczesne wspomaganie rozwoju niemowląt i małych dzieci,
- zintegrowana rehabilitacja/edukacja w „Grupie Matka z dzieckiem”,
- zintegrowana rehabilitacja/edukacja w grupach przedszkolnych,
- organizacja edukacji/usprawniania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjno-zdrowotnymi na poziomie szkoły podstawowej oraz klas przysposabiających do pracy,
- wsparcie edukacji szkolnej policealnej przez zapewnienie asystenta,
- terapia zajęciowa dla młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- zajęcia wspierająco-aktywizujące dorosłych osób z niepełnosprawnością,
- trening samoobsługi i samodzielnego zamieszkania dla dzieci i młodzieży,
- codzienny dowóz dzieci i młodzieży na zajęcia,
- wspierane mieszkalnictwo (w trakcie),
- wspierane zatrudnienie,
- rozwój sportu osób z niepełnosprawnością,
- udostępnianie dóbr publicznych (sport, rekreacja, kultura, życie publiczne, itp.),
- szkolenia dotyczące problematyki niepełnosprawności,
- rozwój i promocja AAC,
- rozwój i promocja Kierowanego Nauczania,
- wsparcie asystenta,
- opieka wytchnieniowa,
- współpraca zagraniczna i wymiana doświadczeń z podobnymi organizacjami,
- działalność charytatywna (zbiórki żywności),
- rozwój wolontariatu.
Ufając wiedzy i doświadczeniu wybitnej lekarki dr Zofii Kułakowskiej, Stowarzyszenie zdecydowało o wyborze Kierowanego Nauczania (ConductiveEducation) jako wiodącej metody wieloprofilowego usprawniania dzieci z wczesnym uszkodzeniem mózgu. Autorem metody Kierowanego Nauczania był węgierski lekarz i nauczyciel, AndrásPető (1893-1967). Słuszność tego wyboru potwierdziły badania nad plastycznością mózgu i wiedza z zakresu neuropsychologii, neurofizjologii, etc., a od początku XXI wieku koncepcja modelu biopsychospołecznego niepełnosprawności, leżącego u podstaw Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF). Pracownicy Stowarzyszenia mieli szansę uzyskać podstawową wiedzę z zakresu Kierowanego Nauczania od specjalistów belgijskich w Centrum Reedukacji „La Famille” w Brukseli, angielskich w PercyHedley Foundation w Newcastle (a także w Craighalbert Centrum w Szkocji i NICE w Birmingham) i węgierskich z Centrum MOIRA z Budapesztu, a następnie z Instytutu Pető. Pracownicy Stowarzyszenia - nie ustając w swoim doskonaleniu zawodowym - rozpoczęli organizację szkoleń (wykładów i warsztatów) dla zainteresowanych osób z całej Polski. System Kierowanego Nauczania był promowany na ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach, których organizatorem, współorganizatorem lub uczestnikiem byli przedstawiciele Stowarzyszenia. Powstało ponad 30 publikacji, w tym filmy instruktażowe.
Zintegrowane usprawnianie to filozofia i system wieloprofilowych i jednoczesnych działań wobec dziecka z wczesnym uszkodzeniem mózgu, opierający się na zasadach Kierowanego Nauczania uwzględniający następujące przesłanki:
- U dzieci z mózgowym porażeniem w wyniku uszkodzenia mózgu może dochodzić do szeregu różnorakich dysfunkcji: neuromotorycznej, poznawczej, komunikacji, somatognostycznej, emocjonalno-społecznej, itd. Wszystkie funkcje są ważne i wymagają usprawniania.
- Ruch, mowa, percepcja, kontakty społeczne rozwijają się równolegle od urodzenia i we wzajemnej zależności. Nie ma racjonalnego powodu, aby usprawniać je oddzielnie, bez uwzględnienia faktu integracji funkcjonalnej w mózgu.
- Organizacja działań edukacyjno-rehabilitacyjno-społecznych jednocześnie: w tym samym miejscu i czasie jest możliwa w systemie edukacji - zasadniczym dla każdego dziecka. Dziecko z niepełnosprawnością jest uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjno-zdrowotnych i członkiem grupy rówieśniczej.
- Organizacja codziennych, zintegrowanych działań w jednym miejscu i czasie w naturalnym cyklu edukacyjnym jest wygodna dla rodziców i sprzyja poprawie ich jakości życia.
Celem zintegrowanego usprawniania jest uzyskanie jak największej autonomii osoby z niepełnosprawnością w życiu osobistym i społecznym, możliwie pełne uczestnictwo w życiu publicznym oraz umocnienie jej rodziny.
Zgodnie z przyjętą przez Rząd Strategią na Rzecz Osób z Niepełnosprawnościami na lata 2021-2030 Zarząd Stowarzyszenia uznał za priorytetowe działania na rzecz niezależnego życia. Ze struktur Stowarzyszenia został wydzielony Kompleks Wspomaganego Mieszkalnictwa. Organizacji usług asystenta osoby niepełnosprawnej i opieki wytchnieniowej dla rodziców opiekunów nadano najwyższy priorytet.